۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

طراحی داخلی به سبک ژان نوول


نمایشگاه میلان در حوزه طراحی،‌ میزبان "ژان نوول" یكی از خلاق ترین معماران جهان بود،‌ نوول، سیستم " Corian® Nouvel Lumieres " را ارائه نمود كه اسلوبی جدید از سیتمهای سنسور دار(حسی) در طراحی محیط و معماری داخلی می باشد. كاركرد این سیستم در شش زمینه از جمله آشپزخانه، اتاق نشیمن، كتابخانه،‌ حمام و اتاق خواب بررسی گردید و چگونگی فعل و انفعالات متقابل بین نور و این سیستم تحلیل گشت.

این پروژه تحت حمایت مالی"DuPont™ Corian" قرار داشته و شركت¬های بسیاری كه در زمینه دكوراسیون،‌ تولید پنل¬های دیوار و سقف فعالیت دارند نیز در این امر همكاری داشتند. در این كار خواسته ژان نوول این بوده است كه پوسته های فیزیكی Corian® و عملکرد آن را از طریق الگوهای نوری كه می-توانند از میان ضخامت های مختلف اشیا پرتو افکنی کنند،‌ شرح دهد. در طراحی كتابخانه ای با این سیستم،‌ ابداعی كه صورت گرفته است یكپارچگی عناصری چون سیم كشی،‌گرمایش و تهویه در یك پنل دیواری است،‌ در ضمن قفسه ها قابل تغییر هستند و با درزهایی كه در روی پنل ایجاد شده و همچنین نوری كه از پشت پنل ساطع می¬شود،‌ در بازچینی قفسه ها می توانیم فرم های كثیری از یك كتابخانه را داشته باشیم، راه حلی عملكردی كه با در نظر گرفتن ارزش های زیبائی شناسانه مطرح گشته است.



در محیطی های دیگری مانند قفسه های آشپزخانه هویتی دیگر از اشیا و یا در دیواره اتاق خواب تصاویری ‌نمادین و انتزاعی از ابرها و غروب بوسیله نور و پنل ها ایجاد می شود.

سخن ژان نوول با متخصصان عرصه معماری و طراحی:
من همواره اینگونه اندیشیده ام كهCorian® بعنوان عنصری است كه نمادی‌ بدیع از انتزاع و تجرید است، در حقیقت بوجود آوردن چیزهایی است كه حضور فیزیكی ندارند. شما چگونه چیزهایی‌ را كه حضور ندارند ارائه می كنید؟

این گفته یك سؤال‌ سخت و همیشگی برای معمارانی بوده است كه خواسته¬اند ماهیت شعر گونه یك طرح و ایده ذهنی را حفظ كنند در حالیكه آن را به واقعیت تبدیل می نمایند. این بهترین دلیل من برای این همه صبر و تلاشی است كه در نحوه طراحی یك فضا درCorian® و ماهیت نور داشته¬ام، برای Corian® و پروژه Nouvel Lumieresو‌ آشكار كردن فضاهای داخلی كه با پوسته¬های Corian® ارتباط پیدا می¬كنند و درجات متفاوتی كه از شفافیت در عناصر و احجام بوجود می آید،‌ بسیار تلاش نموده ام.

من با استفاده از نورهایی كه در پشت پنل ها ایجاد كردم ، با برجسته كردن نقش¬ها، انتزاع در فعل و انفعالات و جاذبه پدیده تابناكی نور به این منظور دست یافتم. خلوص، ظرافت و انسجام طرح های هنری، عقیده راسخی است كه به فضاهای Corian® Nouvel Lumiere شكل می دهد.