۱۳۹۰ شهریور ۱۲, شنبه

شهر تروی




بی شک با شنیدن اسم تروی به یاد افسانه اسب تروآ (اسب تروا یا اسب تراوا یا اسب تروی) که داستانی از جنگ تروآ ، که در انه‌اید، شعر حماسی لاتین ویرژیل بیان شده بود میوفتید .


رویدادهای این داستان از عصر برنز پس از ایلیاد هومر و پیش از ادیسه هومر روی داد. با بهره از حیله جنگی بود که در پایان یونانی‌ها توانستند به شهر تروآ درون شوند و به رویارویی پایان دهند. در سرشناس‌ترین نسخه، پس از محاصرهٔ بی‌ثمر تروآ، یونانی‌ها پیکره‌ای عظیم از اسب ساختند تا مردانی منتخب را درونش پنهان کنند. یونانی‌ها اینطور وانمود کردند که آنجا را ترک کردند، و تروجان‌ها اسب را به عنوان نشان پیروزی به داخل شهر بردند. آن شب نیروی یونانی از اسب خارج شد و دروازه‌های شهر را برای باقی ارتش یونانی که در تاریکی شب بازگشته‌بودند، گشود. ارتش یونانی با ورود و تخریب شهر تروآ، با پیروزی قاطع به جنگ پایان داد.


کاهن لائوکوئون طرح را حدس زده بود و به تروجان‌ها هشدار داد، در عبارت مشهور ویرژیل که «من از یونانی‌ها حتی اگر هدیه بیاورند هم می‌ترسم»، اما ایزد پوزئیدون باعث اختناق و سکوت او شد. کاساندرا (دختر پریاموس شاه)، پیشگوی تروآ هم اصرار کرد که اسب باعث سقوط شهر و خانوادهٔ شاهی خواهد شد، اما او نیز نادیده گرفته شد، و در نهایت شکست در جنگ گریبان‌گیرشان شد.


هرچند این داستان افسانه ای است اما تروا وجود داشته و برخی تاریخ‌دانان معتقدند که جنگ تروا واقعاً رخ داده‌است. مایکل وود تاریخ‌دان بر این عقیده است که چیزی که به شکل یک اسب وارد تروا شد در واقع یک دژکوب برای شکستن دروازه‌های شهر بوده‌است.
امروزه «اسب تروآ» یا «اسب تروا» یا «اسب تروجان» به اصطلاحی برای توضیح هر ترفندی که باعث شود هدفی، دشمنی را به استحکامات یا محلی حفاظت‌شده دعوت کند، گفته می‌شود. امروزه اغلب با برنامه‌های رایانه‌ای «بدافزار» ارتباط دارد که با معرفی خود به‌عنوان سودمند یا بی‌خطر، کاربر را وادار به نصب و اجرای آن‌ها می‌کنند.




اسب واقعی تروی یا ترووا چاناق قالا ترکیه
تروآ (به یونانی: Τροία, Troia، همچنین Ίλιον, Ilion; Latin: Trōia, Īlium؛ به هیتی: Wilusa یا Truwisa) نام شهری باستانی درترکیه امروزی است. تروآ مهاجرنشینی یونانی بود که در محل آناتولی واقع بود.


هنری شلیمان، باستان‌شناس آلمانی، به سال ۱۸۷۰ به حفاری در محل پرداخت و چندین شهر بنا شده بر روی یکدیگر یافت. گمان می‌رود شهری که تروآی ۸ نام گرفته محل رخداد جنگ تروآ نقل شده در حماسهٔ ایلیاد اثر هومر باشد.
منبع:ویکی پدیا




طرحی از روی یک نقاشی روی ظرف یونانی.(اسب تروآ)

باستان‌شناسان آلمانی که از سال‌ها پیش، مشغول کاوش در شهر تاریخی تروی (Troy) هستند، موفق به کشف بقایای اسکلت یک زن و مردم همراه ده‌ها شیء‌ شدند که به احتمال زیاد حدود 3200 سال پیش و در زمان نبرد مشهوری که هومر آن را جاودانه کرد، کشته و کنار استحکامات این شهر دفن شده‌اند.
مدیر این پروژه‌ی باستان‌شناسی در گفت‌وگو با رویترز بیان کرد، کشف این اجساد را می‌توان سندی برای اثبات فرضیه‌هایی دانست که براساس آن‌ها، وسعت بخش پایینی این شهر بسیار بیشتر از آن چیزی است که تاکنون تصور می‌شده است. وی این زن و مردم را قربانیان نبرد تاریخی تروجان (Trojan) می‌داند و بر این باور است که برای تعیین دقیق قدمت آثار کشف‌شده باید روی آن‌ها آزمایش رادیو کربن انجام داد.
البته او معتقد است که این اجساد حدود چهار قرن پس از نبرد تروجان دفن شده‌اند.
شهر تاریخی تروی یکی از قطب‌های گردشگری ترکیه و سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. این شهر به‌دلیل آمدن نامش در آثار هومر و داستان اسب بزرگ چوبی، همواره مورد استفاده شاعران و نویسندگان در نگارش آثارشان بوده است.
مترجم :samira