پایتخت روسیه در ناحیه مرکزی بخش اروپایی کشور واقع شده و در حدود 10 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت و 1035 کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر تاریخی یکی از سردترین و گرانترین پایتخت های جهان به حساب می آید. این شهر که در سال 1147 بنا شده است بزرگترین مرکز علمی روسیه به حساب می آید. مسکو شهری است کاملاً مسطح و دارای علائم شهری بسیار نادر است. رودخانه های بسیاری در این شهر جاری هستند؛ جالب است بدانید میزان بارش باران چندان زیاد نیست ، ولی برف به اندازه کافی آب مسکو را تأمین می کند.
وسایل نقلیه
اتوبوس، تریلی باس (اتوبوس برقی )، تراموا(قطار برقی) و تاکسی از انواع گوناگون وسایل نقلیه به حساب می آیند. البته همه آنها قابل استفاده و مهم هستند ، اما با حرکت در خیابان های مسکو به خصوص به هنگام ترافیک سنگین مجبور می شوند حداقل سرعت را داشته باشند به همین دلیل باید برای حمل و نقل سریع مسافران ایده ای بکار گرفته می شد که فاقد مشکلات وسایل نقلیه دیگر باشد و در خیابان حرکت نکند. 140 سال پیش اولین بار ایده کشیدن خطوط راه آهن در زیرزمین به فکر یک شهروند لندنی رسید که روس ها نیز از آن به خوبی استقبال کردند.
تاریخچه
در دهه 1930 کار ساخت مترو در مسکو آغاز شد. از سال 1932 تا 1935 اولین خط متروی این شهر از ساکولنیکی تا ایستگاه پارک کولتوری به طول 11/2 کیلومتر ساخته شد و تعداد مسافران جابجا شده طی شبانه روز 177 هزار نفر برآورد شد که یک رکورد به حساب می آمد. از زمان تأسیس مترو در مسکو حدود 100میلیارد مسافر جابجا شده است.
مشخصات
متروی مسکو 9/292 کیلومتر طول ، 12 خط و 176 ایستگاه دارد و به طور متوسط روزانه 8/6میلیون نفر از این وسیله سریع ، راحت و امن برای رفت و آمد استفاده می کنند. جابجایی این تعداد مسافر یک رکورد در اروپا محسوب می شود. هر خط دارای رنگ مخصوص به خود بوده و علاوه بر داشتن شماره ، نامگذاری نیز شده است. طولانی ترین خط 5/41 کیلومتر طول دارد و شمال و جنوب مسکو را به یکدیگر متصل می کند. بد نیست بدانید شرکت متروی مسکو بیش از 25هزار نفر کارمند و کارگر دارد.
ایستگاهها باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که یکی از تفاوت های اصلی متروی مسکو با سایر متروهای موجود در دیگر کشورها زیبایی ، ظرافت و هنری است که در ساخت و طراحی ایستگاهها به کار گرفته شده است. هریک از ایستگاههای مترو مسکو به سالن های یک کاخ شباهت دارد. معماری در ایستگاههای متروی مسکو حرف اول را میزند ، چرا که واقعاً منحصر به فرد است و هر کدام از ایستگاههای مترو به خصوص ایستگاههایی که در مرکز شهر واقع شده اند بسان یک موزه هستند. در سالهای جنگ جهانی دوم ایستگاهها به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گرفتند.
بلیت
بلیت های مترو مسکو برای تعداد سفرهای مشخص طراحی شده اند. کسانی که زیاد از مترو استفاده می کنند ، می توانند بلیت های ویزه یک ماهه یا یک ساله تهیه کنند. زمانی که یک فرد وارد ایستگاه مترو می شود دیگر نیازی به پرداخت کرایه ندارد و می تواند تا آنجا که نیاز دارد از مترو استفاده و خط عوض کند. از ماه ژانویه 2006 بلیت های 10، 20 و 60سفره به بازار آمدند که کار را برای مسافران راحت تر کرده است. بهای بلیت تک سفره 4 روبل (حدود 151 تومان) است که البته تهیه کارت های ماهانه و سالانه شامل تخفیف های خوبی نیز می شوند.
منبع: سایت خبری معماری نیوز