۱۳۹۰ شهریور ۱۴, دوشنبه

باغهای معلق بابل




بعضی از داستان ها نشان می دهد باغ های معلق صدها فوت ارتفاع داشتند اما اکتشافات باستان شناسی نشان می دهد، که ارتفاع کم تری دارد، اما هنوز هم  چشمگیر است.

شهر بابل تحت پادشاهی شاه نبوکد نزار 2 Nebuchadnezzar II، باعث حیرت هر مسافر زمان باستان بوده است. "به علاوه به اندازه ای که، هرودوت، مورخ یونانی درسال 450 پیش از میلاد نوشت:" ، "بابل باعث برتری در شکوه و جلال همه شهرهای  جهان شناخته شده است. 
هرودوت ادعا میکرد که دیواره بیرونی 56 مایل طول، 80 فوت ضخامت و 320 فوت ارتفاع دارد و به اندازه ای گسترده است که اجازه می دهد تا دو ارابه چهار اسب،  کنار یک دیگر بایستند .
دراین شهر  دیواره داخلی  بیشترین ضخامت را داراست ، اما مقاومت کمی دارد . "در داخل این دیوار دو قلعه و معابد شامل:مجسمه عظیم از طلا وجود دارد.
افزون بر این ،در این شهر برج معروف بابل، معبد خدای مردوک، که به نظر میرسید برای رسیدن به آسمان بود وجود دارد.

در حالی که کاوشهای باستان شناسی درمورد برخی از ادعاهای هرودوت به عنوان مثال: دیواره های بیرونی 56 مایل طول داردرا رد می کند (دیواره های بیرونی به نظر می رسد تنها 10 مایل طول دارد )، به نظر می رسد که انسان های آن زمان روایت های خود را جذاب بیان کرده اند. عجیب اینکه ، با این حال، حتی یکی ازدیدنی ترین مکانها ، از نظر هرودوت  : باغ های معلق بابل ، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است.

هدیه ای برای همسر دلتنگ

محاسبات نشان می دهد که باغ توسط شاه نبوکد نزار Nebuchadnezzar،  به مدت 43 سال ، درسال605 قبل از میلاد (داستان های جایگزین که باغ توسط Semiramis ملکه آشوری بودند در طول پنج سالسلطنت خود و در سال 810 قبل از میلاد ساخته شده است وجود دارد) حکومت ساخته شده بود. این ارتفاع به دلیل قدرت و نفوذ شهر بود و شاه مطابق محاسبات و باغ ها به تشویق همسر دلتنگ خود آمیتیس ، Amyitis ساخته شد. Amyitis ، دختر پادشاه مادها ، با نبوکد نزار Nebuchadnezzar برای ایجاد اتحاد میان این دو کشور ازدواج کرده بود.او از سرزمینی سبز ، ناهموار و کوهستانی آمد بود، و در بین النهرین که زمین های مسطح ، آفتاب گرم داشت، افسرده شده بود. پادشاه تصمیم گرفت تا افسردگی همسرش را از بین ببرد و بازآفرینی میهن خود را از طریق ساخت یک کوه مصنوعی با باغ پشت بام و با طرح های شگفت آور از معابد ، خیابان ها ، کاخ ها و دیوارهای ساخته شده است پرداخت.


باغ های معلق از ترجمه نادرست کلمه ای یونانی kremastos ، یا واژه لاتین pensilis که به معنی "حلق آویز" ،"آویزان" بدست آمده که در اصل به معنای تراس یا بالکن است .
استرابو جغرافی دان یونانی، که باغ را درقرن اول قبل از میلاد شرح داده است ، نوشت : "این کشور ازتراس طاقی تشکیل شده ، یکی بالای دیگری،ساخته شده است و بارگذاری بر ستون مکعب شکل توخالی و پر از خاک اجازه می دهد تا درختان با بزرگترین اندازه کاشته شوند. ستون، vultsa، و تراس ، آسفالت، از آجر پخته ساخته شده است. ""صعود به بالاترین طبقه توسط پله ها و در کنار آنها، موتورهای آب ، بدان معنی است که به روشنی افراد ، به طور مستمر به منظور بالا بردن آب  از فرات به باغ استخدام شده بودند.

مشکل آب

استرابو لمس کرد برای مردم باستان مشکل آب شگفت انگیز ترین بخش باغ بوده است.دربابل به ندرت باران می باریده و برای آبیاری باغ از آب رودخانه فرات استفاده شده است. آبیاری گیاهان در هر سطح از طریق جریان آب تراس ها و بردن آب به بالا انجام شده است. این کار عظیم با توجه به عدم موتورهای مدرن و پمپ فشار در قرن پنجم قبل از میلاد بود.
 "پمپ های زنجیره ای" یکی از راه حل های طراحان باغ ، برای حرکت آب ممکن است  بوده باشد.



پمپ های زنجیره ای دو چرخ بزرگ، یکی بالای دیگری، توسط یک زنجیر به هم متصل است. به زنجیر یک سطل آویزان است .زیر چرخ یک استخر با منبع آب است. همانطور که چرخ می چرخد ، سطل رابه داخل استخر فرو وآب را بالا می کشد . زنجیره سپس سطل آب را به چرخ فوقانی ، می رساند وبه استخر بالایی مثل آسانسور میبرد.  زنجیره سطل خالی را به سمت پایین حمل  میکند تا پر شود.
استخر در قسمت بالای باغ آب را به وسیله کانال های، جریان مصنوعی، به باغ منتشر میکند. پمپ به شکاف و دسته چرخ متصل شده بود و با چرخاندن دسته،قادربه اجرا طرح می شدند.

روش دیگر استفاده از یک" پمپ پیچی" شکل که آب را به بالای باغ می رساند . این دستگاه به نظر می رسد مانند یک میله ،یک سر آن به استخر پایینی که آب از آن برداشته قرار دارد و سر دیگر به استخر بالایی متصل است.اتصالات به یک میله پیچی شکل طولانی ،محکم شده است. همانطور که پیچ میچرخد، آب بین پره گرفتار می شود و از پیچ بالا می رود.هنگامی که آن را به بالا می رساند، به داخل استخر بالایی می ریزاند.چرخاندن پیچ می توان توسط یک هندل دستی انجام شود.پمپ های پیچی راه های بسیار موثر از حرکت آب هستند و تعدادی از مهندسین بر این باورند که آنها در باغ های معلق استفاده شده اند.
 استرابو که مرجع روایت باغ است که ممکن است به عنوان شرح ازچنین پمپی گفته باشد . این نظریه ، یک مشکلی دارد ،این است که به نظر می رسد شواهد کمی از پمپ پیچی وجود داردکه بیش از 300 سال قبل ازاختراع ارشمیدس مهندس یونانی سیراکوز ظاهرا حدود 250 سال قبل از میلاد این پمپ اختراع شده است.

ساخت و ساز باغ

ساخت و ساز باغ با بردن آب به بالا انجام می شد ، از آنجا که سنگ در دشت بین النهرین سخت بود ، آجر درمعماری بابل استفاده شده.آجر از خاک رس مخلوط با کاه خرد شده است و در آفتاب پخته شده است.سپس با قیر ، یک ماده لزج، که به عنوان ملات، پوشیده شدند. برای بسیاری از ساختمان ها در بابل این یک مشکل نیست چرا که باران به ندرت می بارید . با این حال ، باغ ها به طور مداوم در معرض آبیاری و محافظت از بنیان بوده اند.



مورخ یونانی به نام دیودورس سیکولوس اعلام کرد که سیستم عامل باغ شامل اسلب بزرگی از سنگ ، با لایه هایی از نی ، آسفالت و کاشی پوشیده شده است. بیشتر از این با لایه ای از سرب پوشیده شده است که مانع رسیدن رطوبت از زمین می شود.بعد هنگامی که از خاک پر و آن را صاف کردند ، وانواع درختانی که برای عظمت و زیبایی ممکن است تماشاگران از آنها لذت ببرند آنجا کاشتند.

مساحت باغ چه مقدار است؟
 دیودورس می گوید :آنها در حدود 400 فوت عرض 400 فوت طول و بیش از 80فوت ارتفاع بودند.محاسبات دیگر نشان می دهد به گفته هرودوت ارتفاع دیوارهای شهر بیرونی 320 فوت بوده است.


تصویر باغ های قرن 16th  توسط هنرمند هلندی مارتین Heemskerck

در هر صورت دیدن کوه مصنوعی و برگ سبز در حال رشد دشت شگفت انگیز بودند.اما آیا واقعا وجود داشته است؟ برخی از مورخان بر این باورند که باغ ها تنها داستانی بوده اند که با گذشت زمان در لیست بناهای تاریخی بابل ظاهر می شود. یا اینکه این بنا را با مجموعه ای از باغ هایی که توسط پادشاه سناچریبSennacherib در شهر نینوا در حدود 700 سال قبل از میلاد ساخته شده است مخلوط شده باشد.آیا ممکن است دانشمندان یونانی که محاسبات سایت بابل را نوشتند چندین قرن بعد این دو مکان را اشتباه گرفته باشند؟اگر باغ ها واقعا در بابل بودند می توان برای اثبات بقایای آنها یافت می شد؟

جستجوی باستان شناسی

این ها احتمالا برخی از سئوالاتی است که برای رابرت کولداوی ،باستان شناس آلمانی ،در سال 1899 رخ داده است.برای قرن ها  دانشمندان هرگز چیزی جز تپه و بقایای آب گل آلود باقی پیدا نشده بود.هرچند که بر خلاف بسیاری از مکان ها ی باستانی ،موقعیت شهر به خوبی شناخته شده بود هیچ چیز قابل درک از معماری آن باقی نبود.

کولداوی در چهارده سال حفاری در سایت بابل به کشف بسیاری از ویژگی های آن از جمله دیوارهای خارجی ،دیوارهای داخلی ،پایه و اساس برج بابل ،کاخ نبوکد نزار و جاده صفوف منظمی که از قلب شهر گسترده شده بود به تصویب رساند.
کولداوی ،ضمن حفاری ارگ جنوبی ،زیرزمینی با چهارده اتاق بزرگ با سقف قوس سنگی را کشف کرده است.
سوابق باستانی نشان داد که تنها در دو محل شهر ، یکی دیوار شمالی از شمال ارگ ، و باغ های معلق از سنگ ساخته شده بود. دیوار شمال از شمال ارگ قبلا یافت شده بود و ، در واقع ، سنگ موجود است. فکر می کنم که کولداوی این ساخته ها را در انبار باغ پیدا کرده بود.

او ادامه داد : با کاوش در این منطقه به بسیاری از ویژگی هایی که توسط دیودروس گزارش شده بود رسیدم.در نهایت ، یک اتاق با سه ، سوراخ های بزرگ و عجیب و غریب در زمین کشف شد که کولداوی به این نتیجه رسید ، این محل پمپ های زنجیره ای بود که آب را به سقف باغ می رساند.بنیاد هایی که توسط کولداوی کشف شد حدود 100 تا 150 پا اندازه گیری می شود که از اندازه گیری هایی که توسط مورخان باستانی شرح داده شده کوچکتر است اما هنوز هم قابل توجه است.
در حالی که کولداوی به کشف و برداشت باغ ها متقاعد شده بود ،برخی از باستان شناسان مدرن با این استدلال که این مکان بیش از حد از رود خانه برای مقدار آب مورد نیاز آبیاری دور بوده است زیر سئوال بردند.
همچنین از چیزهایی که در سایت یافته شد، نشان می دهد این محل برای مقاصد اداری و ذخیره سازی مورد استفاده قرار گرفته نه به عنوان باغ برای لذت بردن.
اگر آنها وجود داشته باشد ،چه اتفاقی برای باغ افتاده بود؟
گزارشی وجود دارد که توسط زلزله در قرن دوم قبل از میلاد تخریب شد.اگر با سنگ بود باقی می ماند ولی عمدتا از گل و آجر ساخته شده و احتمالا به ارامی با باران شسته شده است.
خرابه های شهر بابل در سال 1932


منبع:http://www.unmuseum.org/hangg.htm
مترجم: samira