۱۳۹۰ شهریور ۱۱, جمعه

شهر پترا در اردن يكي از عجايب هفتگانه جديد جهان





پترا شهری است کامل که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گُل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ(صخره) کنده شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند. همچنین این شهر تاریخی و زیبا را به‌خاطر گل سرخ گون بودنش به‌نام المدینة‌الوردیة نیز نامیده شده‌است، در سال ۱۹۷۸ میلادی کتابی در این مورد نوشته شده‌است که از تاریخ بنای این شهر باستانی سخن می‌گوید، مؤلف نام کتاب را الأسرار المَدینَة‌الوَردِیَة نامگذاری نموده‌است. نام قدیم این شهر سلع بود، یعنی صخره، رومیان نامش را به زبان خودشان ترجمه نموده‌اند. پترا در قرن اول قبل از میلاد و در عهد شاه غسانی حارث سوم درخشید.
حدود کشور نَبَطی‌ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین و در امتداد صحرای شام در سمت مشرق ادامه می‌یافت. شهر پتراحلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین میان‌رودان (یا بین‌النهرین) و سرزمین شام و شبه‌جزیره عربستان و مصر بوده‌است. این شهر که پایتخت کشور نَبَطی‌ها بود توانسته‌بود کنترل و زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف خود به دست گیرد، کاروانهای تجارتی از جنوب شبه‌جزیره عربستان و غزه و عسقلان و صور و دمشق از راه پترا پایتخت کشور نَبَطی‌ها می‌گذشته‌اند و این شهر از رونق خاصی برخوردار بوده‌اند.
نبطی‌ها در شکل‌گیری دبیره یا خط عربی که بعدها مورد تقلید و استفاده ایرانیان هم قرار گرفت نقش بسزایی داشتند.
پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا به دست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند وآب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند.
در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفود رومی‌ها برهانند. ساکنان پترا پس از آن به کشاورزی اشتغال ورزیدند. اما زلزله‌ای که درسالهای ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار نمود تا به مناطق اطراف کوچ کنند. امزوزه آثار این شهر باستانی پرشکوه در میان کوه به عنوان یادگاری از دوران نَبَطی‌ها بجا مانده که از مراکز مهم گردشگری کشور اردن به شمار می‌آید.





براي 600 سال فكر ميكردند اين شهر در ميان بيابان اردن گم شده،‌مانند قاره گمشده آتلانتيس ....


يك مكتشف سوئيسي كه تصميم گرفته بود آنرا پيدا كند، از جاده اي باريك، از ميان كوههاي سنگي كوير سفر كرد


تصور كنيد هيجان را وقتي براي اولين بار به پترا رسيد و اين منظره را در قرن نوزدهم مشاهده كرد!


معبد پترا يك پرستشگاه به سبك يوناني -HELLENIC با ارتفاع 42 متر است كه آنرا گنجينه نيز مي نامند.


اين معبد در ميان ساختمانهاي مجلل و با شكوه در پترا كه همگي آنها در سنگ تراشيده شده اند، بي همتاست.


اين معبد به طور كامل در سنگ تراشيده شده


معبد پترا انتهاي شهر سنگي گمشده است


اين شهر در 226 كيلومتري شهر امان پايتخت اردن قرار گرفته و يونانيان آنرا پترا ناميده اند يعني سنگ، ترجمه عبري آن سلع است و ترجمه عربي آن رقيم.اهالي اين شهر به قوم نبط مشهورند. برخي مورخان قوم نبط را همان اصحاب كهف ميدانند.
اينجا ابتداي راه ورود به شهر گمشده است. راه سمت راست براي افراديست كه پياده در مسير حركت مي كنند و راه سمت چپ براي درشكه سواران.





شهر پترا دره ها و گذرگاه هايي به عمق 2000 متر و طول يك كيلومتر به نام تنگه دارد. در دو طرف تنگه پترا كتيبه هاي باستاني حكاكي شده و صدها ساختمان، آرامگاه، سالن و تالارهاي تدفين مردگان، معابد و پرستش گاهه و تخته سنگهاي كنده كاري شده از دورانهاي گذشته وجود دارد. در ارتفاعات جبل هارون آرامگاه هارون برادر موسي قرار دارد.



غاري در دل صخره هاي سرخ منطقه ((پترا)) در جنوب امان پايتخت اردن در جاده ((سحاب)) واقع شده است و سه قبر سنگي شكافدار در آن ديده مي شود كه احتمال مي رود يناين غار همان غار اصحاب كهف باشد


پترا حدود قرن ششم قبل از ميلاد مسيح در زمان امپراطوري ايران به وسيله قومي به نام نبطي ها ساخته شده است.



نبطي ها عربهائي بودند كه از طريق تجارت ادويه مانند گياهان خوشبو زندگي خود را ميگذراندند


حدود 60 سال پس از ميلاد مسيح، پترا تسخير شد و در حيطه امپراطوري روم در آمد.


بناهاي اين شهر محل سكونت اهالي بوده است.


پترا براي آخرين صحنه فيلم اينديانا جونز و آخرين جنگ صليبي مورد استفاده قرار گرفته است






رنگهاي روي سنگها طبيعي هستند



تركيبات زمين شناسي شن و ماسه اين رنگهاي زيبا و طبيعي را بوجود آورده اند



نبطي ها در پترا يك سيستم آبرساني مجهز و پيشرفته ساخته اند




آمفي تئاتر بزرگ شهر مثل ساير بناهاي شهر به صورت يك تكه در دل كوه به شيوه يوناني - رومي تراشيده شده و ظرفيت 4000 نفر را دارد.